Derjeměće z Hartzom IV?

Na aktualnej debaće krajneho sejma wo chudobje w Sakskej a Němskej steješe zaso hižo lěta dołho znate přećiwstwo w srjedźišću: Jedni praji, přijimar Hartza IV njemóže z tajkej skromnej měsačnej statnej podpěru wuńć a swoje dźěći porjadnje zežiwjeć. Druzy stejišćo zabjeru, zo bychu te pjenjezy za wšitke zakładne potrjeby žiwjenja dosahali, bychu-li potrjecheni zlutniwje hospodarili. Što nětk trjechi? Woboje – zdźěla.

 

Moja kuzina w Berlinje, samostejaca mać dweju dźěsćow a woprawdźe perfektna hospoza, cyle wotewrjenje praji, zo so jeje swójbje z Hartzom IV derje wjedźe. Wona sama bě prjedy přijimarka socialneje pomocy a je měnjenja, zo je so situacija mjeztym pjenježnje polěpšiła. Na druhim boku so wšitcy wědomostni eksperća wulkich spomóženskich zwjazkow Němskeje jasnje wupraja, zo Hartz IV njewotpowěduje žiwjenju na socialnokulturnym eksistencnym minimumje.

 

Štóž derje warić móže, z mjenje pjenjezami wuńdźe hač tón, kotryž přima za hotowymi jědźemi w hłubokochłódźenskim kašćiku. A štóž njeje ženje derje zasłužił, zamóže ze skromnymi wuměnjenjemi lěpje wobchadźeć hač dotalny načolny přistajeny srěnich lět, kotremuž dyrbjachu wupowědźić, přetož je jeho zawod zbankrotnił.       

 

Niwow socialneje kultury je w kóždej domjacnosći hinaši: Štóž wjele ze swojimaj rukomaj na nohi staji (kaž moja wušikna kuzina), z mjenje statnej podpěru wuńdźe hač čłowjek bjez tajkich kmanosćow abo tež zaměrneje wole, sej tajkule kompetencu wšědneho žiwjenja přiswojić. A tohodla maja drje ći eksperća prawje, kotřiž twjerdźa, zo přerěznemu přijimarjej Hartza IV tuta podpěranska sadźba njedosaha. Njedźiwajcy toho je to wulke wužadanje wšěch politiskich stron, skónčnje sej wo přićinach zahubneho wuwića zapadnych towaršnosćow přemyslować, zo so wobknježenje elementarnych technikow za wšědne přežiwjenje dale a bóle zhubja, haj zo smy w našej towaršnosći dale a mjenje samostatnje přetraćakmani.

 

Jeli to tak dale pońdźe, trjeba w přichodźe kóždy wobydler našeho kraja na jednym boku socialneho dźěłaćerja, kotryž jemu wšědny dźeń rjaduje, a na druhim boku psychologa, kotryž přez rozmołwy depresije wotwobara. Přirunujo z tym je cyła debata wo Hartzu IV jenož předhra poprawom trěbneje diskusije, kak móhła towaršnosć derjemějerstwa w 21. lětstotku dołhodobnje stabilnje fungować.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s


%d Bloggern gefällt das: